:::چشم فتنه:::

بسم الله الرحمن الرحيم

 

توجه به دو نکته در رابطه با محمد بن عبدالوهاب داراي اهميت است

 

يکي مقطع پيدايش اين فرقه انحرافي است؛

در اين دوره نزاع هاي فرقه اي شديدي بين شيعه و اهل سنت در جريان بود.يعني جنگ هاي سياسي مذهبي بين عثماني ها و صفويه

در اين دوره حقانيت و مظلوميت و معنويت تشيع اماميه بيش از هر زماني بايکوت شد  و بر جنايات خلفاي اموي و عباسي پرده اغماض و توجيه گري کشيده شد

شيعه کشي در بلاد اهل سنت شديدا رايج بود.

و شهادت علماي بزرگي مثل شهيد ثاني در اوج مظلوميت در اين دوره از تاريخ صورت گرفت

محمد بن عبدالوهاب حاصل پرورش در چنين مقطعي از تاريخ اسلام بود

 

دومين نکته تحصيلات محمد و مناطق و مراکزي که در آن ها تحصيل و تحقيق کرد، است

تحصيلات او بيشتر در حوزه هايي صورت گرفت که در قبال جنایات وارده بر شیعه،  سني ستيزي شديدي رواج داشت

محمود افغان پس از سلطه بر ايران، ملازعفران سني را آورد تا جان و مال و ناموس شيعه را مباح اعلام کند

 

چهره محمدبن عبدالوهاب در همان آغاز تحصيلات حوزوي براي بعضي از اساتيدش نمايان شد

 

شيخ محمد سليمان کردي شافعي و شيخ محمد حياة سندي حنفي آثار بي ديني و گمراهي را در او احساس کردند و پيش بيني کردند که افراد زيادي به دست او به گمراهي کشیده خواهند شد و شد آنچه نبايد!

 

حتي پدر محمد هم که از علماي صالح اهل سنت به شمار مي رفت مردم را به خاطر الحاد و بي ديني پسرش از ارتباط با او حذر مي داد!

الدرر السنيه في الرد علي الوهابيه ص42

 

 

دکتر منير العجلاني درباره او مي نويسد:

« محمد بن عبدالوهاب در آغاز کارش به بصره آمد و عقايدش را اظهار نمود که با مخالفت شديد بزرگان بصره مواجه شد و در نتيجه مردم عليه او قيام نموده و او را از شهر بيرون راندند.»

تاريخ العربيه السعوديه 88

 

 

 |+| نوشته شده در  چهارشنبه دوم اردیبهشت 1388ساعت 14:46  توسط   |